Gál Ferenc új kötetének olvasása közben újra és újra eltűnődtem vers és napló viszonyán. Hogyan ír – ha ír – naplót a költő? Mi szivárog át a naplóból a versekbe, s ha napló nincs, csak versek vannak, olvasható-e naplóként a versekből kibontakozó folytatásos történet? A Ház körüli munkákban számos jelét találjuk annak, hogy bizonyosfajta naplóval van dolgunk (lásd például a 27. és 29. oldal „beszámolóit”), ugyanakkor a versek lírai alanya határozottan távol tartja magát „a lélek rezdüléseiről felvett lajstrom”-októl (63. o.), e gesztus alapján pedig az lehet a következtetésünk, hogy a kötet nem naplóként, hanem sokkal inkább a mindennapi tapasztalatok mögé nézés költői kísérleteként határozza meg magát. Akárhogy is, a határozott hangú, kimért, egyszerre távolságtartó és nyílt szövegek hamar felcsigázzák az olvasó érdeklődését a „félvad völgylakó” (82. o.) megfigyelései és következtetései iránt, annál is inkább, hiszen a kötetben végig érezhető tartózkodás és visszahúzódás (vö. a borítóképpel is, mely A kérők lemészárlását ábrázoló vázakép felhasználásával készült) mellett a párbeszédre, vallomásra való nyitottság jelei is megmutatkoznak:
„[…] a postás robogója köhög
lejtmenetben. Behívhatnám
egy forró italra ebben az időben.
Beszéltethetném a jégbordákról és a szomszédokról
[…] Vagy egyszerűen bevallhatok neki
mindent.”
(50. o.)
Poétikai szempontból a kötet számomra legizgalmasabb részletei a versek keletkezésére vonatkoznak. Több helyütt olvashatunk cédulákról, melyek vélhetően a versek hívószavait („alapanyagát”) hivatottak rögzíteni; és a cseppkő érzékletes metaforájának hála arra is fény derül, hogyan épül fel a rögzített és/vagy véletlenül „beúszó” megfigyelésekből a vers:
„Ráolvasásnak beillő, hogy a motívumok
hozzánk hasonlóan vándorolnak,
a versek cseppkövekként nőnek.
Kilóg belőlük, hogy ezt az ásítást
még elfojthattam volna.”
(25. o.)
Ezek szerint a vers feljegyzések és megfigyelések bonyolult, ön-építő, véletlenszerű, mégis sajátos rendbe szerveződő, termékeny szekvenciája, melybe olykor nem várt, titokzatos építőanyagok is belopakodnak:
„Ezek csak madarak, felhőzet
és fények. Nincs közük az őskép
sulykolásához, amikor az árnyék
erőre kap, és kihagyások nélkül
uralja a gazdatestet.
[…] Azután újra bezárkózom,
és kávét darálok,
vagyis a körkörösségnél
és a recsegésnél kitartok,
csak immár sötét anyaggal van dolgom.”
(47. o.)
Számos további izgalmas felfedezés vár azokra azokra, akik felütik Gál Ferenc új verseskötetét, de ezeket már az olvasókra bízom.
![]() |
Gál Ferenc: Ház körüli munkák. Prae Kiadó, Budapest, 2023 |
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése